Technologia odczytu paliwa w WEB-SAT

Ostatnie lata pokazały nam, że wzrost cen produktów i usług z różnych gałęzi gospodarki, jest czymś nieuniknionym. Tyczy się to również cen paliwa.

Rok 2022 jest rekordowym, jeśli chodzi o koszt diesel i benzyny za 1 litr. Bazując na danych z czerwca, średnio jest to aż 8,28 zł za Pb98, 7,80 zł za Pb95 i 8,11 zł za olej napędowy. Jak zatem przygotować swoją firmę na obecną sytuację i maksymalnie zredukować zużycie paliwa? Tu z pomocą przychodzi WEB-SAT. Dzięki najnowocześniejszym systemom, dostosowanym do różnego rodzaju pojazdów, możemy zmierzyć zużycie paliwa, określić jego poziom oraz zaprezentować te dane za pomocą zaawansowanych modułów i raportów. Dzięki temu, nasi klienci są w stanie zmniejszyć wydatki na paliwo, wprowadzić zmianę sposobu jazdy kierowców na bardziej ekonomiczny i wydajny oraz efektywnie zarządzać swoją flotą.

Jak wygląda to w praktyce

Każda firma niezależnie od wielkości i branży, w której działa ma swoje indywidualne potrzeby. Jest wiele czynników, które będą wpływały na wybór odpowiedniego rozwiązania, są to np. wielkość floty, rodzaj pojazdów, ich przeznaczenie oraz warunki techniczne. W zależności od tego, jakie są oczekiwania klienta oraz do jakich celów, będą wykorzystywane dane poziomu i zużycia paliwa, oferujemy najlepiej dopasowane rozwiązania, pod względem technologicznym i systemowym.

Odczyty odbywają się za pomocą trzech sposobów:

Fabryczny pływak

Jest to rozwiązanie bazujące na odczycie poziomu paliwa w baku pojazdu, za pomocą fabrycznie zamontowanego w nim pływaka. Urządzenie GPS WEB-SAT, jest wówczas podłączane bezpośrednio do pływaka. Wyniki odczytów są dostępne na platformie WEB-SAT oraz w aplikacji mobilnej, które na ich podstawie są w stanie wyliczyć dane o zużyciu paliwa. Sposób ten jest najprostszym i najtańszym, z oferowanych. Ta metoda, jest jednak obarczona marginesem błędu oscylującym między 10-15%. Wszystko zależy od stopnia eksploatacji samochodu (w starszych pojazdach pływaki mogą się „zawieszać”, jakość połączeń styków, przewodów ulega pogorszeniu). Dokładność pomiaru jest mocno zależna od samej elektroniki pływaka, jego mechaniki oraz kształtu zbiornika. Mimo wykonania kalibracji, pływaki często ze względu na kształt zbiornika posiadają tzw. martwe strefy. Należą do nich górna jak i dolna część zbiornika – nie pozwalają na pomiar po zatankowaniu „pod korek” jak i przy niemalże pustym zbiorniku. Dlatego dokonywany pomiar jest filtrowany i uśredniany. W celu ulepszenia precyzji pomiaru paliwa, już na poziomie urządzenia, stosowane są zaawansowane algorytmy, usprawniające odczyty. Następnie w systemie GPS, stosowane są kolejne mechanizmy, gwarantujące najlepszą jakość pomiaru na rynku.

Magistrala CAN

Kolejnym sposobem, dzięki, któremu możemy kontrolować ilość paliwa w baku oraz jego zużycie, jest Magistrala CAN. Szyna CAN, którą posiada każdy nowoczesny pojazd, pozwala nam odczytać ogromną ilość danych logistycznych takich jak: obroty silnika, nacisk na pedał gazu, przebieg pojazdu, temperaturę silnika i wiele innych. Na ich podstawie, jesteśmy w stanie analizować styl jazdy kierowcy, który ma wpływ nie tylko na samo zużycie paliwa ale również zużycie innych części eksploatacyjnych pojazdu. Po podłączeniu urządzenia GPS z modułem CAN, uzyskujemy także dostęp do szerszych danych dotyczących samego zużycia paliwa (średnie zużycie, chwilowe zużycie, całkowite zużycie – w zależności od rodzaju i/lub modelu pojazdu). Posłuży do tego nowoczesna platforma WEB-SAT oraz mobilna aplikacja, w których dane te są prezentowane w wygodny i czytelny sposób, za pomocą szeregu raportów i narzędzi do kontrolowania parametrów jazdy. W każdym miejscu i czasie, klient ma dostęp do odczytanych przez CAN danych. By zagwarantować jak najdokładniejszy odczyt, dane dotyczące paliwa, są filtrowane przez algorytm wygładzania. Dzięki temu jesteśmy w stanie wyeliminować fałszywe zdarzenia dotyczące tankowań i ubytków paliwa, które mogą być spowodowane chwilowymi wahaniami poziomu paliwa w zbiorniku.

Sonda Paliwa

Najpopularniejszą i najbardziej dokładną formą kontroli paliwa w pojazdach, są obecnie sondy. Ich największa zaletą jest dokładność pomiaru, która dochodzi nawet do 3-5%. Co to oznacza w praktyce? Urządzenie jest w stanie wychwycić najdrobniejsze odchyły w poziomie płynu w zbiorniku, dzięki czemu można zapobiec nieuczciwości pracowników i wykryć ewentualne zdarzenia kradzieży. Montaż sond paliwa, jest szczególnie rekomendowany w takich pojazdach jak: samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i maszyny budowlane. Posiadają one duże zbiorniki paliwa, które wymagają dokładnego narzędzia pomiaru. Dodatkowo sondy oferowane przez WEB-SAT, opierają się na technologii, która wykorzystuje pomiar ciśnienia paliwa w zbiorniku. Oznacza to, że jakiekolwiek zmiany poziomu objętości płynu oraz temperatury, nie mają wpływu na jakość pomiaru. Kolejną zaletą jest bez wątpienia jakość materiałów z jakich wykonane są sondy. W naszej ofercie mamy tylko najlepszej jakości analogowo-cyfrowe sondy paliwowe, odporne na kwaśne działanie ropy. Zapobiega to uszkodzeniom oraz błędom w pomiarach.

FABRYCZNY PŁYWAK MAGISTRALA CAN SONDA PALIWA
TYPY POJAZDÓW
Osobowe
Ciężarowe/Tir
Dostawcze
Maszyny budowlane
FUNKCJONALNOŚĆ WEB-SAT
Informacje o ilości, miejscu i czasie tankowań
Informacje o ilości, miejscu i czasie upustów
Alerty i powiadomienia SMS o zmianie poziomu paliwa
Kontrola paliwa w czasie rzeczywistym
Odczyt danych na platformie i aplikacji WEB-SAT
Dedykowane raporty dla klienta
Raporty cykliczne wysyłane na email

Zabezpieczenie wlewu paliwa

W celu dodatkowej ochrony przed niekontrolowanym upustem paliwa, oferujemy zabezpieczenie wlewu paliwa - kontroler BAK-Q60 i BAK-Q80.Służy on do kontroli i monitorowania dostępu do wlewu paliwa samochodów ciężarowych, maszyn roboczych, budowlanych i innych. Opcją dodatkową jest sygnalizacja zdarzeń dla kierowcy i sitko antykradzieżowe. Urządzenia te posiadają homologację wydaną przez Ministerstwo Transportu nr E20 10R-032916.

Tankowania z kartami paliwowymi

W naszych aplikacjach jest możliwość importowania danych, o dokonywanych transakcjach paliwowych. Pozwala to na porównanie ilości zakupionego paliwa, wskazanego na dokumencie zakupu z ilością paliwa, która faktycznie została zatankowana. Stosujemy dwa równoległe pomiary zużywanego paliwa:

  • W oparciu, o fabryczny pływak pojazdu. Ten pomiar jest używany do identyfikowania tankowań/upustów oraz porównywania ilości paliwa zatankowanego z ilością paliwa zakupionego. Należy jednak pamiętać, że dokładność tego pomiaru jest bezpośrednio uzależniona od dokładności fabrycznie zamontowanego urządzenia pomiarowego (pływaka).
  • W oparciu, o dane z szyny CAN dla potrzeb określenia średniego spalania pojazdu. Ta metoda pomiaru pozwala na uzyskanie dokładności do dziesiątych części litra/100 km i jest uzależniona od marki i modelu pojazdu.